Email

hello@example.com

Phone

+32 458 623 874

Kingdom

Universal Studio
8-12 Neal St, London
WC2H 9PU

Het dream-team

Nigel van der Giesen

Koen van Gemert

Steven Verlaan

Sabine Metaal

Niels Korte

Werken aan de minor tijdens COVID-19

Toen ik mij inschreef voor deze minor was al duidelijk dat de minor gedeeltelijk of volledig online zou gaan plaatsvinden. Het mailtje van Robert dat besloten was de minor volledig online te doen ondanks de corona situatie kwam dan ook niet als een verbazing. Eigenlijk gaf dit voor mij veel duidelijkheid. Ik begon mij voor te bereiden op een online leservaring en de online google cursus gaf al een idee van hoe dit zou zijn.

Toen de minor begonnen was kwam een van de eerste organisatorische taken aan de orde: een groepje maken. Dit moet je zelf doen en hier moet je dan ook actie op onder nemen. Ik besloot actief te gaan zoeken naar mogelijke groepsgenoten en een oproep te gaan plaatsen in de chat. Dit werkte goed! Wel 9 mensen wilden aan de slag gaan voor een Festival. Hieronder de mensen die ik uiteindelijk heb gekozen en de reden waarom:

Koen van Gemert:

Koen gaf aan al ervaring te hebben in de evenementen branche bij Toffler. Naast zijn ervaring studeert hij ook Leisure en Eventmanagement aan de Willem de Kooning Academie. Deze achtergrond en wat creatieve invloeden leken mij een goede aanvulling voor het team.

Sabine Metaal

Sabine ken ik van mijn opleiding en wij hebben al eerder goed samengewerkt. Meestal kom ik met de grote plannen en en de koers maar vergeet ik belangrijke details. Sabine komt hier altijd mee en vult mij op deze manier goed aan.

Steven Verlaan

Steven was er als eerste bij en met hem raakte ik goed in gesprek over zijn opleiding CE: Marketing Management. Dit zag ik als en goede aanvulling voor het team.

Nigel van der Giesen

Nigel doet ook Commerciële Economie met als richting sportmanagement. Hij gaf al meteen in het gesprek aan dat hij zich bezig wilde gaan houden met Video Marketing, Google Ads en Google analytics. Hij wist al het een en ander af van online marketing en het team is compleet.

Conditional leadership

Mijn manager bij mijn derdejaars stage heeft mij iets uitgelegd; conditional leadership. In het kort houdt dit in dat mensen betere als individu gemanaged kunnen worden dan als groep en dat je je als manager aanpast aan de persoon die je leiding geeft. Dit zorgt ervoor dat iedereen gemotiveerd is en het beste resultaat behaald kan worden. Aan het begin van de minor nam ik de natuurlijke rol van leider aan in de groep en dacht ik dat het qua motivatie en doelgerichtheid wel goed zat. Dit bleek echter toch anders te zijn. Het online werken hadden mensen moeite mee en ook ik had soms moeite met samenwerken, motivatie en iets vinden om te doen. Toen dacht ik ineens aan conditional leadership. Ik ben toen op een kleiner niveau gaan managen en had meetings 1 op 1 of per team waardoor ik mij makkelijker aan de persoon kon aanpassen. Het beeld werd ook omgekeerd; het was niet wat wil je wat ik doe voor de groep maar wat wil ík bereiken en wat kan ik toevoegen. De intrinsieke motivatie steeg daardoor enorm. In het vervolg ga ik deze techniek meteen toepassen. Tijdens deze minor en eigenlijk mijn hele school-carrière heb ik gemerkt dat het lastig is om op groepsniveau te managen en dat intrinsieke motivatie een key factor is in de groepsdynamiek.

Door structuur aan te brengen in de groep ontstaat er betere samenwerking en meer duidelijkheid die juist met online werkeen extra hard nodig is

Hoe heb ik voor structuur gezorgd

Naast de motivatie van individuen mee te nemen merkte ik op dat door het online werken mensen in de groep gemakkelijk de draad kwijt konden raken. Daardoor heb ik kleine teams gemaakt binnen ons team. Op basis van de intrinsieke motivatie en wat individuen wilde bereiken heb ik de volgende 3 teams gemaakt:

Content team: Koen van Gemert & Niels Korte            Analyse team: Steven Verlaan & Nigel van der Giesen           Website team: Sabine Metaal & Niels Korte

De leiding nemen met de planning

De structuur in samenwerking zorgde ervoor dat mensen elkaar gingen controleren. Naast deze structuur heb ik ook besloten wekelijkse meetings in te plannen voor zowel de kleine teams als het gehele team. Het belangrijkste onderdeel van deze meetings is dat we van elkaar wisten waar we mee bezig waren en elke meeting werden nieuwe taken besproken en hoe die van de week ervoor waren gegaan. In het vervolg zou ik, ook offline, deze structuur weer inzetten. De meetings hoeven niet te lang te zijn maar de essentie zorgt voor een soort controle op elkaar. Hierdoor wordt gewoon een beter eindresultaat bereikt.

Koffieautomaat; community creation

Naast dat ik aan mijn eigen team heb gebouwd heb ik ook geprobeerd actief aan de community va de minor te werken. Aan het begin heb ik een account aangemaakt en een aantal vragen gesteld op het community van onlinemarketing.nl een daar zitten veel mensen met kennis die je goed verder kunnen helpen. Daarnaast heb ik een aantal zaken gedeeld in de koffie automaat van onze minor in Microsoft Teams. Veel mensen hadden moeite met het vinden van online cursussen dus ik besloot een thread te beginnen zodat mensen elkaar tips konden geven, ook ik had uiteindelijk wat aan deze tips. Door het vele thuiswerken liep ik ook tegen het probleem aan dat een aantal databanken of cursussen die vanuit de mediatheek van de Hogeschool Rotterdam werden aangeboden niet te benaderen waren omdat een verbinding met eduroam daarvoor vereist was. Na even te hebben gebeld met de ICT afdeling werd mij verteld dat ik Library Access kon installeren zodat ik wel overal toegang tot had. Dit leek mij ook een handige tool om te delen en hiermee werd het kanaal van de koffieautomaat gelukkig wat voller. In het vervolg lijkt het mij leuker om meer aan community building te doen omdat je uiteindelijk hier een goede moraal mee opbouwt en zelf ook kansen en tips uit de community kan bouwen. Dit lijkt mij alleen een stuk makkelijker onder het genot van een alcoholische versnapering en als je elkaar kan zien..